Apple se po roce vrátil do čela nejdražších značek světa. Brand z kalifornského Cupertina, reprezentovaný nakousnutým jablkem, za poslední rok vzrostl o dvě třetiny na 247 miliard dolarů. To je přibližně třetina hodnoty celé společnosti Apple. Technologická značka s velkým náskokem porazila Google, který s hodnotou 174 miliard dolarů spadl na druhé místo.

Žebříček stovky nejhodnotnějších značek světa BrandZ Top 100 sestavila výzkumná agentura Millward Brown. Hospodářské noviny jej mají spolu s Financial Times exkluzivně k dispozici. Žebříček letos vychází již podesáté - při jeho premiéře Apple ještě ani nefiguroval v první desítce.

"Další skok Applu je překvapivý. I to, jak se mu posledními kroky podařilo růst," říká Petra Průšová, regionální ředitelka Millward Brown pro Česko.

"Zajímavé na aktuál­ním žebříčku je také to, jak stále roste síla technologických a on-line značek."

Technologické firmy představují nejdražší sektor. Na celkové hodnotě aktuálního žebříčku, která činí 3,3 bilionu dolarů, se podílejí 44 procenty.

Sebevědomé "jablko"

Hodnota značky Apple vzrostla za posledních 10 let o 1446 procent. Podle odborníků se v ní odráží důslednost a sebevědomí firmy, kterých Apple dobře využívá. Za své telefony a další produkty si účtuje prémiovou cenu - například u nových iPhonů 6 se spekuluje až o sedmdesátiprocentní marži.

Apple také investuje do posilování značky. V uplynulých letech přetáhl do svého týmu hned dvě klíčové expertky. V roce 2013 to byla Angela Ahrendtsová, která opustila pozici šéfky značky Burberry, aby se v Applu starala o maloobchod a on-line prodeje.

O rok později přešla do společnosti také bývalá šéfka marketingu módní značky GAP Marcela Aguilarová.

Zvolená strategie se promítá do hospodářských výsledků, a tím i ceny akcií firmy. Ty za poslední rok vzrostly o třetinu na 133 dolarů za kus. Popularita značky souvisí i s "fanouškovstvím" samotných investorů.

"K tomu například přispěla investiční ikona Carl Icahn, největší investor do marketingové a prodejní společnosti Herbalife, který intenzivně radí kupovat akcie Applu," říká investor Aleš Vávra z fondu Metatron Capital.

Druhá firma v žebříčku - Google - tak oddanou fanouškovskou základnou z řad investorů nedisponuje. Jeho akcie za stejné období propadly o desetinu na 540 dolarů.

Odpověď na otázku, proč nemá ­Google takovou pověst jako Apple, se dá hledat v marketingu. "Řada služeb a produktů od Googlu končí komerčním neúspěchem, připomeňme třeba ­Google Glass. Google sice realizuje velkou řadu nápadů, ale předkládá je zákazníkům v prefinální podobě, kterou vylepšuje za běhu," říká Jakub Hodboď, stratég společnosti Ogilvy.

Hodnota značky Google přesto za rok vzrostla o devět procent.

Google spolu s Applem jsou navíc důkazem toho, že tržní hodnota firem z BrandZ Top 100 roste rychleji než americké indexy.

Firmy, které se pravidelně objevují mezi nejhodnotnějšími značkami světa, navýšily za posledních 10 let svoji tržní cenu o 102,6 procenta. Hodnota společností v indexu S&P 500 (500 největších firem na newyorské burze) za stejnou dobu vzrostla pouze o 63 procent.

Značky z tradičních odvětví slábnou

Technologie rostou především na úkor maloobchodu. Jeho podíl se za posledních 10 let snížil z třetiny na pětinu hodnoty všech značek v BrandZ Top 100. Záchranou kategorie je úspěšný čínský e-shop Alibaba, který ale nemá žádnou síť kamenných poboček. Jeho značka i díky úspěšnému úpisu akcií na burzu v minulém roce přeskočila zaběhlé americké maloobchodníky, jako je Amazon nebo Walmart.

Vedle maloobchodu v žebříčku zaostává také Evropa. Její sílu však reprezentuje jedna důležitá kategorie - luxus. Osm z deseti top značek pochází z Evropy. Luxusu dominuje francouzský módní dům Louis Vuitton s hodnotou 27,4 miliardy dolarů. Jeho koncept podle analytiků dlouhodobě dobře pracuje s marketingem a kreativitu úspěšně mění v peníze.

Firma loni inovovala slavný LV monogram, kterým zdobí své zboží. A pod značkou LV módní dům uvedl na trh třeba i boxovací rukavice.

Tvůrci žebříčku však připomínají, že evropské značky začíná ohrožovat třeba americký konkurent Michael Kors. Jeho kabelky a šaty, považované za dostupný luxus, se v Evropě i v Asii prodávají poslední dva roky stále více. Naopak prodeje značky Louis Vuitton na těchto kontinentech klesají.

zprávy ihned.cz